Liikennevirastossa valmistellaan uusia ohjeistuksia teiden talvikunnossapitoon sekä uudistetaan urakkamallia

Viime viikolla luisteltiin pääkallokelissä pitkin Suomea, kun sääolosuhteet vaihtuivat muutamassa tunnissa pakkasesta ja lumisateesta lämpöasteisiin ja vesisateeseen. Liikennevirastossa on laadittu viimeisen kymmenen vuoden ajan selvityksiä ilmastomuutoksen vaikutuksista tiestöön ja ylläpitoon.

– Vaihteleviin sääoloihin on totuttu Suomessa rannikkoseudulla, mutta muutamien viime vuosien aikana vettä on saattanut sataa keskellä talvea Kainuun korkeudella saakka, ylitarkastaja Otto Kärki Liikennevirastosta sanoo.

Liikennevirasto laatii parhaillaan uusia valtakunnallisia linjauksia teiden talvihoitoon.

– Helppoa ratkaisua sääilmiöiden aiheuttamiin ongelmiin ei ole luvassa. Hiekoituksen määrää voidaan jonkin verran lisätä ja lyhentää mahdollisesti toimenpideaikoja. Koko tieverkon hiekoitusta ei esimerkiksi ole luvassa.  Eniten ongelmia syntyy, kun vettä sataa polannetien päälle. Polanteita karhentamalla hiekalla on paremmat mahdollisuudet pysyä tiellä, Kärki kertoo.

Suomessa kokeiltiin viitisentoista vuotta sitten kuumahiekoitusta.

– Hiekka pysyi paremmin, mutta nykyisessä urakkamallissa sellaisen käyttö on täysin mahdotonta. Kuumahiekoitusta käytetään paljon Norjassa.

Kärki sanoo, että urakoitsijoilla on jonkin verran käytössä lisäkalustoa vaativien olosuhteiden hoitoon.

– Varakalustoa ei voida kuitenkaan mitoittaa esimerkiksi viime torstain kaltaisen tilanteen mukaan.

Kärki toivoo, että urakoitsijat pohtisivat osaltaan ratkaisuja ilmastonmuutoksen tuomiin haasteisiin.

– Jos ilmaston muuttuminen on tätä, tienpidossa on luvassa jossain määrin huonompaa lopputulosta. Tarvitaan yhteispeliä ja vastuuta on myös tienkäyttäjillä.

Kärki sanoo, että uusi urakkamalli tulee käyttöön syksyllä 2019.

Marja Laavisto Keski-Suomen ELY-keskuksesta ei muista kokeneensa aiemmin viime torstain kaltaista keliä.

– Koko yön kestänyt lumisade ja sitä seurannut vesi oli melko mahdoton yhtälö tienpidolle. Teitä ei voi hiekoittaa ennen kuin lumisade on loppunut ja lumi aurattu pois. Ennakkoon ei voi aurata eikä hiekoittaa.

Lunta satelee tälläkin viikolla, mutta sää on pysymässä pakkasen puolella.

– Eilisiltana yhdeksältä lähdin teitä auraamaan ja siellä tiellä olen edelleen, urakoitsija Anssi Niemi toteaa.

Niemi auraa sekä yksityisten tiehoitokuntien että YIT:n urakoimia teitä.

– Pääurakoitsijalta YIT:ltä tulee soitto, kun on aika lähteä liikkeelle. Yksityisteiden osalta olemme tehneet suunnitelman kunnossapidosta.

Maarit Nurminen