-Uutisissa sanottiin, että maassa on pahin kelirikko 15 vuoteen. Minä sanoisin, että viimeksi näin paha kelirikko on ollut tällä alueella joskus 20-30 vuotta sitten, Keuruun urakka-alueesta vastaava Harri Silander toteaa.
Marja Laavisto Keski-Suomen ELY-keskukselta kertoo, että painorajoitteisia teitä on tällä hetkellä todella paljon. Esimerkiksi Petäjävedentielle on asetettu painorajoitus.
– Petäjävedentiellä on tien runkokin pettänyt joistakin paikoista. Rekkamiehet tien särkivät, Silander sanoo.
– Pintakelirikon ja runkokelirikon välillä on yleensä muutama viikko, mutta nyt ne tulivat suurin piirtein samaan aikaan. Se esimerkiksi on pahentanut teiden tilannetta normaalista kelirikkokaudesta. Pintakelirikko kestää yleensä raskaammankin liikenteen, mutta nyt teitä on ajonnut useista paikoista.
Silander sanoo, että esimerkiksi tukki- ja turverekkojen kuljettajilla pitäisi olla enemmän malttia kelirikkoaikana.
-Joidenkin kuljettajien kanssa on sopimuksia, toisten kanssa ei. Jos maltettaisiin odottaa muutama viikko, pääsisi vähemmällä. Nyt joidenkin teiden osalta saattaa säistä riippuen mennä kuukausikin ennen kuin painorajoitukset voidaan poistaa ja vauriot saadaan korjattua.
Silander sanoo, että Painaantie Korpilahdella on yksi pahiten kärsineistä teistä Keuruun urakka-alueella.
– Se meni niin huonoon kuntoon, että olisi vaikeuksia saada mursketta ajettua perille.
Silander ja Laavisto kertovat, että kelirikkoteille ajetaan mursketta yötä päivää.
– Joka paikkaan ei samaan aikaan ehditä. Tämä on ollut kyllä tienpidon kannalta vaikea vuosi. Kaikkemme teemme, jotta ihmiset pääsevät ajamaan töihin ja kotiinsa, Laavisto sanoo.
Maarit Nurminen