
– Pidän asiakaspalvelutyöstä ja siitä, että saan olla tekemisissä ihmisten kanssa, Korpilahden Nesteen uusi kauppias Krista Penttinen toteaa. Edellisen kerran Penttinen on pyörinyt Korpilahden Nesteellä alle kymmenvuotiaana, kun hänen isänsä oli kauppiaana huoltoasemalla.
Korpilahden Nesteen uudella kauppiaalla Krista Penttisellä on nuoresta iästään huolimatta pitkä kokemus huoltoasematyöstä. Penttisen isä Erkki Penttinen on vetänyt yhteensä neljää Neste-asemaa ja yhtä Teboilia, Korpilahden Nesteellä hän oli kauppiaana ennen nyt eläkkeelle jäänyttä Markku Lahtosta.
– Minä olen lyönyt kahvia kassaan ensimmäisen kerran kaksivuotiaana, nyt 23-vuotias Krista Penttinen naurahtaa.
– Olenhan minä nuori yrittäjä, ja siinä on omat haasteensa. Mutta isältä olen saanut hirveän paljon apua, samoin Korpilahden Nesteen eläkkeelle jäävältä yrittäjältä. Ja ehkä siksi minua ei jännitä, kun tiedän, että tuki ja turva on puhelinsoiton päässä mihin aikaan vuorokaudesta tahansa; isältä voi aina kysyä neuvoa, Penttinen sanoo.
Koulutukseltaan Krista Penttinen on kokki, mutta työkokemusta hänellä on lähinnä huoltoasemalta.
– Olen oikeastaan kasvanut huoltoasemalla, ja työkokemuskin on isän yrityksistä. Jossain vaiheessa, kun seurasin yrittäjäelämää läheltä, ajattelin, että minusta ei ikinä tule yrittäjää. Mutta niin se mieli muuttuu, tykkään siitä tunnelmasta, mikä huoltoasemilla on.
Suurin muutos, jonka Krista Penttinen aikoo Korpilahden Nesteellä toteuttaa heti alkajaisiksi, koskee lounasta.
– Syyskuun aikana meille tulee noutopöytälounas. Tarkkaa päivämäärää en osaa vielä sanoa, mutta kalusteet on jo tilattu, Penttinen kertoo.
– Myymälääkin on tarkoitus vähän järjestellä. Myymälän valikoimaa mietin ajan kanssa, kun näen, mitä ihmiset ostavat ja kyselevät. Henkilökuntaan ei tule muutoksia eli kaikki kahdeksan työntekijää jatkavat.
Penttisen mukaan huoltoasemat palvelevat nykyään enemmän ihmisten kuin autojen tarpeita.
– Toki autojenkin tarpeita, mutta se on vähentynyt. Huoltoaseman menestymiseen vaikuttaa paljon asiakaspalvelu; asiakas tulee uudestaan siksi, että hän on saanut hyvää palvelua ja hyvää ruokaa, Penttinen toteaa.
– Korpilahden Nesteellä on jonkin verran kanta-asiakkaitakin, jotka tulevat joka päivä. Tällaisissa paikoissa on mukavaa juuri se, että asiakkaista tulee tuttuja. Toiveenahan minulla on, että kanta-asiakkaat pysyisivät ja saisimme vähän uusiakin asiakkaita, mutta sen näkee sitten, mitä tulee eteen. Ainakin minut on otettu täällä hyvin vastaan ja henkilökunta on tosi mukavaa, Penttinen kehuu.
Tiina Lamminaho