Maksupalveludirektiivin (PSD2) viimeiset muutokset astuvat voimaan syyskuun puolivälissä. Pankkien asiakkaiden tunnistaminen vahvistuu ja asiakkaille muutos tuo uusia verkkomaksamisen mahdollisuuksia 14.9.2019 alkaen.
Asiakkaiden entistä vahvempaa tunnistamista tarvitaan, kun pankkien ylläpitämät maksutilit avataan ulkopuolisille maksupalveluntarjoajille. Näin asiakas voi maksaa tililtään ja saada tietoa tileistään muunkin kuin oman pankkinsa kautta.
Korpilahden Osuuspankin toimitusjohtaja Tuomas Kupsala kertoo, että OP:n tarjoama uusi tunnistautumisen ratkaisu on OP-mobiilissa toimiva Mobiiliavain.
-Myös avainlukulistaa voi edelleen käyttää, mutta sen lisäksi tarvitaan jatkossa tekstiviestinä lähetettävä lisävahvistusnumero.
Kupsala kertoo, että OP-Mobiilin käyttäjämäärä on kasvanut voimakkaasti ja se on tällä hetkellä suosituin kanava päivittäisten pankkiasioiden hoitamiseen. OP-Mobiilissa avainlukulistan sijaan on käytössä Mobiiliavain, jota käytetään maksujen ja muun asioinnin varmentamiseen.
-Mobiiliavain on saanut paljon positiivista palautetta erityisesti helppokäyttöisyydestään sekä siitä, että erillistä avainlukusovellusta ei tarvitse ladata. Mobiiliavaimen käyttöönotto käy helposti OP-mobiilisovelluksessamme, Kupsala kertoo.
Mobiiliavain toimii tällä hetkellä OP:n mobiilikanavissa, OP-mobiilissa sekä OP-Yritysmobiilissa. Mobiiliavain on 14.9. alkaen ainoa väline tunnistautumiseen mobiilikanavassa ja myöhemmin sen käyttöä laajennetaan myös op.fi:ssä asiointiin sekä verkkomaksamiseen.
Avainlukulista säilyy OP:n asiakkaiden käytössä myös jatkossa. Avainlukulista ei kuitenkaan enää yksinään täytä 14.9.2019 voimaan astuvan sääntelyn vaatimuksia, jonka vuoksi OP täydentää tunnistautumista tekstiviestivahvistuksella.
-Tästä johtuen asiakkaiden kannattaa käydä verkkopankissa tarkistamassa, että oma puhelinnumero on oikein.
Muihin ulkopuolisiin palveluihin, esimerkiksi Kelan tai verottajan palveluihin tunnistautumiseen ei ole tulossa sääntelystä johtuvia muutoksia. Asiakkaat tarvitsevat siis edelleen avainlukulistaa, kun käyttävät muun muassa näitä palveluita.
-Jokaiselle asiakkaallemme löytyy jatkossakin mieluisa ja sopiva tapa pankki- ja vakuutusasioiden hoitamiseen. Autamme ja opastamme ihan kädestä pitäen jokaista opastusta tarvitsevaa asiakasta ja mielellämme varaamme ajan opastusta varten, Kupsala sanoo.
Pankkien käytänteet vaihtelevat hieman; muun muassa Nordealla on käytössään OP:n mobiiliavaimen tapainen tunnuslukusovellus. Tietoja muutoksesta voi etsiä oman pankin nettisivuilta.